COFEP biedt een leerconcept met toekomst en ruimte voor jongeren: De BELFAIR 2015 “De uitgelezen kans om talent te stimuleren en verder te ontwikkelen”

Op donderdag 26 en vrijdag 27 februari 2015 organiseerde COFEP, de Belgische centrale voor oefenfirma’s, haar jaarlijkse BELFAIR internationale handelsbeurs in het ICC in Gent.

Met een bezoekersaantal van 1500, iedere dag 104 standen bemand door 1200 standhouders en 175 begeleiders was ook de editie van 2015 een groot succes. Een speciale beurs. De standhouders zijn namelijk allemaal oefenfirma’s gerund door leerlingen, studenten en VDAB-FOREM-cursisten. De deelnemers bieden een ruim en gevarieerd assortiment van elektronica en kleding, over reizen en fitnesstoestellen tot dranken en voeding. Zo verkoopt het virtuele koekjesbedrijf Crumblies het assortiment van hun peterbedrijf Lotus.

Adecco: “De Belfair beurs is een ideaal platform om belangrijke waarden zoals customer focus, entrepreneurship, integrety, teamspirit en passion, de core values van Adecco, in de praktijk om te zetten.”

De jongeren moeten goed voorbereid zijn. Ze krijgen deadlines opgelegd, worden gestimuleerd om uit hun schoolse cocon te stappen o.a. door bezoekers te onthalen, een live verkoopgesprek te voeren, te onderhandelen en dat terwijl hun leerkracht toekijkt op hun taalgebruik en uitstraling. Dynamisme is iets wat zeker niet ontbreekt op de beurs. De gemotiveerde jongens en meisjes lopen met volle overgave van stand tot stand om hun producten aan de man te brengen. Leerlingen leggen dankzij de Belfair-beurs contacten die doorheen het werkjaar leiden tot een nauwere samenwerking.

CARREFOUR: “Op de beurs hebben we jongeren zien ondernemen. Dat is voor ons een waardevol rekruteringstool!”

Ook dit jaar was er een ‘elevator pitch’. De wedstrijd waarbij de leerlingen de kans krijgen gedurende 1 minuut hun oefenfirma voor te stellen. In de tijd van een ritje met de lift ‘verkochten’ ze zichzelf op een onvergetelijke manier. De wedstrijdjury van de vorige editie bestond uit Colruyt Group en Carrefour en werd deze editie versterkt door Zeb en Adecco. Ook Colruyt Group, Carrefour en Zeb blikken met een goed gevoel terug op de beurs. De beurs is het geschikte moment om kennis te maken met jonge mensen die binnenkort hun eerste stap zetten op de arbeidsmarkt. Wie weet zijn zij de ondernemers van morgen.

“ZEB was voor de eerste keer aanwezig op de Belfair Beurs en voor ons was dat een positieve ervaring” en Colruyt Group voegt toe “Dit evenement is de uitgelezen kans om dit talent te stimuleren en verder te ontwikkelen. We zijn als Colruyt groep dan ook zeer blij dat we dit kunnen ondersteunen.”

Nieuw in 2015 was ook de talentcorner en de promotiecorner waar bedrijven de ‘high potentials’ die ze spotten, konden uitnodigen voor een kennismakingsbabbel.

Dit jaar nam VDAB opnieuw deel met vier oefenfirma’s. VDAB is het jaar goed gestart met een succesvolle Ervaring werkt-campagne en was in het verlengde daarvan op de beurs aanwezig met een uitgebreide workshop waar zij net zoals Le Forem tips en tricks gaven over hoe werken met competenties.